Esipuhe teokseeni: Nuoruuden sirpaleita, op. 68

NUORUUDEN SIRPALEITA – KUVIA LAPSUUDEN MELODIOISTA, OP. 68

***

  • säv./san. Eero Järvilehto
  • (Vokaaliosuuksien sanat alla eikseen.)

***

ESIPUHE:

Eero Järvilehto

*

Esipuhe:

Tämä kokoomateos sisältää 1987-1995 väliseltä ajalta hylätyiksi jääneet keskeneräiset aiheet katkelmina esittelyjen kanssa. Tämän kaltaisia aiheita minulla on kaikkiaan 19 kappaletta, joista 2 aihetta olen hävittänyt, jonka vuoksi sirpalekuvia on jäljellä 17 katkelmaa.

Idea tälle teokselleni syntyi sävellyskansioiden järjestelyn ja putsauksen yhteydessä, jolloin löysin edellä mainittujen lisäksi valmiiksi saamani pianokappaleen keväältä 1987. Nimettömäksi jäänyt kappale sai nimekseen Kansilehtipreludi, pianolle, ja koska kappale oli valmis, jätin sen pois tästä keskeneräisten aiheiden kokoelmasta.

Säveltämisen aloitin 1987, vaikkakin joitakin yritelmiä on jo aikaisemmin. Luonnollisesti suurin osa hylättyjä aiheita sijottuu vuosille 1987-88, ja aiheiden tarkkaa järjestystä on jo vaikeaa määrittää, koska teosten opustamisen aloitin vasta loppukeväällä 1988, jolloin se vielä oli epäsäännöllistä. Päiväykset aloitin merkata paljon myöhemmin, joten niistäkään ei ole apua. Aikajärjestys on siis jossain määrin oletusteni ja muistikuvieni pohjalta laadittu.

2 hävitettyä aihetta ovat hieman myöhempiä aiheita, ja sisältyivät osina joihinkin kokonaisuuksiin. Kummankin aiheen kohdalla varsinaisia melodisia aiheita ei kuitenkaan ollut vielä syntynyt. Nämä kaksi aihetta olivat:

1)

  • Pianosonaatti No: 1, op. 4, osa: 2., Passacaglia.
  • Sonaatin 1. osa on teos: Yön kellot, eli pe. 13.5., klo: 1:30, op. 4.

2)

  • 3 kansanmelodiaa orkesterille, op. 52, osa: 2., Kiinalainen kansanmelodia.
  • Aihe jäi soitinsuunnitelmaksi, mutta osat 1. ja 3. ovat 2 kansanmelodiaa pienelle orkesterille, op. 52, nykyään.

*

Musiikkikuvien esittely:

  • KUVA 1.

Keväällä 1987 aloitin Viulusonaatin No: 1, (op. 1) – (1. versio), joka oli niin hajanainen kyhäelmä, että aloitin teoksen teon uudestaan samojen aiheiden pohjalta syksyllä 1987. Teoksesta oli tarkoitus tulla kolmiosainen, mutta koska toinenkaan yritys ei ollut hyvin onnistunut, se jäi kesken, ja nimeksi tuli ”Hassu keskeneräinen viulusonaatti, op. 0)

  • MUSIIKKI: Viulusonaatti No: 1, (op. 1) – (1. versio), (Kevät 1987)

*

  • KUVA 2.

Seuraavana, ilmeisesti keväällä tai syksyllä 1987 luonnosteltu on 2 vitsikästä kappaletta, ilman soitinmääritelmää. Myöhemmin Kappale No: 1 on teoksena Pieni vitsi nokkahuilulle, op. 38, mutta No: 2 unohtui epämääräisyytensä vuoksi. Ajankohta on epäselvä. Se voi olla myös keväältä 1988, mutta todennäköisempi on vuosi 1987.

  • MUSIIKKI: 2 vitsikästä kappaletta, (ainoastaan No: 2), (1987/1988?)

*

  • KUVA 3.

Syksyllä 1987, tai alkuvuodesta 1988 syntyi idea impressionistisvaikutteisesta Pianokonsertosta, josta vain piano-osuuden pääaihe ja lopetus on luonnosteltuina.

  • MUSIIKKI: Pianokonsertto, (pääaihe, lopetus), pianolle, (syksy 1987)

*

  • KUVA 4.

Ajatuksena mahdollisesti samaan Pianokonserttoon, tai erillisenä Sinfonian aiheena samoihin aikoihin vuodenvaihteessa 1987-88, syntyi pääaihe pianolle lisäselostuksella.

  • MUSIIKKI: Pianokonsertto, (tai Sinfonia), (pääaihe) pianolle, (1987)

SELOSTUS: ”Pianokonsertto: Bassoa ihan matalia sekaisin, lopulta hieman korkeammalla äänellä (vielä Bassoa), Alkaa Melodia, sitten se melodia häipyy takaisin matalaan ja lähes heti sen jälkeen glissandossa matalimmasta korkeimpaan säveleen valkoisilla ja stop. Melodia syttyy tauon jälkeenkirkkailla sävelillä, jne. Pedaali alussa.”

*

  • KUVA 5.

Idea pianotriosta syntyi pian joulun jälkeen tammi-helmikuussa 1988, jonka halusin omistaa Trio Järvilehdolle, kun Hassun keskeneräisen viulusonaatin, op. 0, omistin sisarelleni Merjalle ja Tarmolle jouluna. Pianotriosta valmistui ainoastaan viulu- ja sello-osuus yhteen osaan. Piano-osuudesta ei syntynyt nuottiakaan. Vaikka aihe olikin jo edeltäneitä eheämpi kokonaisuus, se jäi epäonnistuneisuutensa vuoksi kesken.

  • MUSIIKKI: Pianotrio, (ainoastaan jouset), (tammi-helmikuu 1988)

*

  • KUVA 6.

Alkuvuodesta 1988, tod.näk. Pianotrion jälkeen, mutta mahdollisesti jo ennenkin, epämääräinen luonnostelma nimettömäksi jääneestä aiheesta. Epämääräisyydestään johtuen aiheen tarkoitus on unohtunut. Ei soitinmerkintää.

  • MUSIIKKI: Nimetön aihe, (esitetään huilulla), (alkuvuodesta 1988)

*

  • KUVA 7.

Keväällä 1988 ajattelin ruveta tekemään sarjaa Preludeja ja Fuugia, tai pelkkää Fuuga-sarjaa. Tuolloin olin myös kiinnostunut 12 säveljärkestelmästä. Näistä aineksista syntyi Fuuga No: 1 idea pianolle, josta ei syntynyt kuin alku. Samaan sarjaan alunperin ajattelin Preludia ja Fuugaa, op. 5

  • MUSIIKKI: Fuuga No: 1, pianolle, (kevät 1988)

*

  • KUVA 8.

Melodia huilulle, sellolle ja pianolle, (tai pianotriolle), on kevätkesältä 1988. Aihe on puutteellinen ja tulee esiin Kuvan 9 musiikissa.

  • MUSIIKKI: Melodia huilulle, sellolle ja pianolle, (vain sello ja piano-osuus), (alkukesä 1988)

*

  • KUVA 9.

Kesäretkellä’ 1988 puhuimme enojeni Laurin ja Pekan kanssa Shostakovitsh-aiheisesta Kolgujev-jousikvartetosta. Keskusteluista innostuneena rupesin tekemään Shostakovitshin diagrammiin (D, ES, C, H) perustuvaa Kappaletta pianotriolle No: 1, joka eteni varsin pitkälle.

  • MUSIIKKI: Kappale pianotriolle No: 1, (kesä 1988)

*

  • KUVA 10.

Tästä eteenpäin olevien aiheiden ajankohtainen määrittely on selkeämpää, koska monet teoksista on olleet alunperin opuksellisia. Joissakin on päiväyksiäkin.

Syyskesällä 1988 aloin säveltää Laulusarjaa Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, (op. 7), osat:

  1. Että he kaikki yhtä olisivat, (Mannerkorpi)
  2. Odottaja, (Hellaakoski)
  3. Raamatuita, (Hellaakoski)
  4. Kesäyö, (Hellaakoski)

Loppujen lopuksi Mannerkorven runosta en pitänyt, ja siitä seuraten ajattelin tehdä 3 laulua Hellaakosken runoihin, mutta näistäkin runoista vain Kesäyö inspiroi. Kesäyön säestyssoittimeksi tuli kuitenkin alttohuilu. Mannerkorven runoa sain sävellettyä kaikkiaan ensimmäisen sanan verran.

  • MUSIIKKI: Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, (op. 7), lauluäänelle ja pianolle, 1. Että he kaikki yhtä olisivat, (Mannerkorpi), (alkusyksy 1988)

*

  • KUVA 11.

Alkuvuodesta 1990 Marjo Puro tilasi musiikkia näytelmäänsä ”Tupaantuliaiset”, op. 26. Alunperin tein 5 melodiaa, mutta koska tarvetta oli vain neljään, ja viimeinen aihe jäi heikoksi kyhäelmäksi, jäi se kesken. Näytelmästä ei kuitenkaan koskaan tullut mitään.

  • MUSIIKKI: Melodia musiikista Marjo Puron laulunäytelmään Tupaantuliaiset, (op. 26), osa 5., (esitetään huilulla), (alkuvuodesta 1990)

*

  • KUVA 12.

Keväällä1990 suunnittelin Marjo Purolle orkesteri-tanssi-sarjaa 4 luontokuvaelmaa, (op. 33), osat:

  1.  Iltahämärä
  2. Myrsky yö
  3. Usvamaisema
  4. Aamuauringon sarastus

Teoksessa olisi ollut impressionistisia vaikutteita, mutta vain 4. osan orkesterin säestyksellisiä kuvioita valmistui luonnostelmiksi.

  • MUSIIKKI: Orkesteri-tanssi-sarja, (op. 33), 4. Aamuauringon sarastus, säestyksellisiä kuvioita, (voidaan esittää myös pianolla korvaten orkesteri), (kesä 1990)

Soitinnus: piccolo, huilu, klarinetti, oboe, 2 fagottia, trumpetti, pasuuna, 2 käyrätorvea, timpanit, triangeli, tam-tam, lautaset, harppu, jousiorkesteri, (mahd. useampiakin puhaltimia, kuin mainittu).

Soittajat esittelevät, mikä soitin on kyseessä, musiikkikuvaa esitettäessä. (Tämä musiikkikuva on vain stemmoina luonnoksista).

*

  • KUVA 13.

6.12.1990 suunnittelin 2 kappaletta kitaralle, (op. 34), joista ensimmäinen on Hetki kitaralle, op. 34, ja No: 1 jäi luonnostelmaksi.

  • MUSIIKKI: 2 kappaletta kitaralle No: 2, (op. 34), (6.12.1990)

*

  • KUVA 14.

Kesällä 1991 harjoitutimme baletti Vedenpaisumusta, op. 27, jonka esityksen lisäteokseksi Soolotanssiteos: Kutsu, (op. 38), huilulle ja pianolle, joka olisi kertonut siitä, miten erilaisilla tavoilla Jumala kutsuu ihmistä luokseen. Koska baletin harjoitukset jäivät kesken, ei myöskään tämä teos valmistunut, ja luonnostelmat jäivät ensimmäisen osan alkuun, edes muiden osien nimiä ei jäänyt muistiin.

  • MUSIIKKI: Soolotanssiteos: Kutsu, (op. 38), 1. Hiljainen kutsu, (ainoastaan piano), (28.6.1991)

*

  • KUVA 15.

Vasta syksyllä 1993 syntyi seuraava teos, joka jäi kesken. Se oli Sarja, (op. 55), jota suunnittelin siviilipalvelukseni yhteydessä musiikkikerhoa varten, pienelle soitnryhmälle. Kerhoa ei kuitenkaan syntynyt, joten sarja sai jäädä sikseen. Sarjaan oli tarkoitus sisältyä 4 osaa, joista vain 2 ensimmäistä kerkesin luonnostella. Osat olivat:

  1. 1. Dance Espagnole
  2. 2. Romance

Ja lisäksi suunnittelin osia:

  • 3. Melodia
  • 4. Habanera

Soittimistoksi ajattelin teokseen: viulu, 3 huilua: (piccolo, huilu, alttohuilu), saha, piano, 1-2 kitaraa, tamburiini.

  • MUSIIKKI: Sarja, (op 55), 1. Dance Espagnole, 2. Romance, (syksy 1993)

*

  • KUVA 16.

7.11.1993 aloitin Kantaatti: Korkea veisun, (op. 57). Tämä (1. versio) jäi kesken alkuunsa ja samoista aiheista tein Rakkauslaulun huilulle, op. 57. Toinen versio on vasta suunnitteluvaiheessa*. Kantaatin (1. versiosta) syntyi alkua 1. osasta: Intro ja Duetto, joka esittäjäkokoonpanoon kuuluu nais- ja mieslauluyhtye, sopraano-solisti, 2 huilua, klarietti, trumpetti, ja jousiorkesteri. Kokonaisteokseen olisi sisältynyt muitakin soittimia, sekä mieslaulusolisti (tenori).

*(Huom. Kantaatin 2. versio valmistui vuonna 2013, ks. op. 126).

  • MUSIIKKI: Kantaatti: Korkea veisu, (op. 57), 1. Intro ja duetto, (voidaan myös esittää pianolla korvaten orkesteri, tai osa orkesterista), (7.11.1993)

*

  • KUVA 17.

Viimeisin unohdettu aihe on Canon, ilman opusta, 1.12.1994, jolla ei ole merkitty soitinmääritelmää. Canonista on ainoastaan melodia luonnosteltuna, jota ei ole lainkaan kehitelty. Teoksesta oli tarkoitus tulla isohko orkesteri canon. Melodia sopii hyvin soitettavaksi puhaltimelle.

  • MUSIIKKI: Canon, op. -, (melodia, voidaan esittää klarinetlla tai trumpetilla), (1.12.1994)

*

LOPPU !!!

***

MUSIIKKIKUVAT – (OSAT):

*

Esipuhe:

Hävitetyt ideat:

  • Pianosonaatti No: 1, op. 4, osa: 2., Passacaglia.
  • 3 kansanmelodiaa orkesterille, op. 52, osa: 2., Kiinalainen kansanmelodia

MUSIIKKIKUVIEN ESITTELY:

  1. KUVA 1.: Viulusonaatti No: 1, (op. 1) – (1. versio)
  2. KUVA 2.: 2 vitsikästä kappaletta No: 2
  3. KUVA 3.: Pianokonsertto, (pääaihe, lopetus)
  4. KUVA 4.: Pianokonsertto, (tai Sinfonia), (pääaihe, tekstiseloste)
  5. KUVA 5.: Pianotrio, (jouset)
  6. KUVA 6.: Nimetön aihe
  7. KUVA 7.: Fuuga No: 1, pianolle
  8. KUVA 8.: Melodia huilulle, sellolle ja pianolle, (tai pianotriolle), (sello, piano)
  9. KUVA 9.: Kappale pianotriolle No: 1
  10. KUVA 10.: Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, (op. 7), 1. Että he kaikki yhtä olisivat, (Mannerkorpi)
  11. KUVA 11.: Melodia musiikista Marjo Puron laulunäytelmään Tupaantuliaiset, (op. 26), osa 5.
  12. KUVA 12.: Orkesteri-tanssi-sarja, (op. 33), 4. Aamuauringon sarastus
  13. KUVA 13.: 2 kappaletta kitaralle No: 2, (op. 34)
  14. KUVA 14.: Soolotanssiteos: Kutsu, (op. 38), 1. Hiljainen kutsu
  15. KUVA 15.: Sarja, (op 55), 1. Dance Espagnole, 2. Romance
  16. KUVA 16.: Kantaatti: Korkea veisu, (op. 57), (1. versio), 1. Intro ja duetto
  17. KUVA 17.: Canon, op. -, (1.12.1994)

***

HUOMAUTUKSET:

  • Huom. ks. myös Hylättyjen ja keskeneräisiksi jääneiden teosten luettelo.

***

Lauluosuuksien sanat, op. 68:

  • KUVA 10.: – Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, (op. 7), 1. Että he kaikki yhtä olisivat, (Mannerkorpi) – vain runon alkusana:

”Sillä..”

  • Kuva 16.: – Kantaatti: Korkea veisu, (op. 57), (1. versio),
  1. Intro ja duetto – (Kork.veis 1:1-7):

Intro:

  • Sopraano:                   korkea veisu.
  • Tenori:        Salomon korkea veisu.

Duetto:

  • Sopraano: Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla. Sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini. Suloinen on voiteittesi tuoksu, vuodatettu öljy on sinun nimesi; sentähden sinua nuoret naiset rakastavat. Vedä minut mukaasi rientäkäämme! Kuningas on tuonut minut kammioihinsa. Me riemuitsemme ja iloitsemme sinusta, me ylistämme sinun rakkauttasi enemmän kuin viiniä; syystä he sinua rakastavat. ”Minä olen musta, mutta ihana, te Jerusalemin tyttäret, kuin Keedarin teltat, kuin Salomon seinäverhot. Älkää katsoko sitä, että minä olen musta, päivän paahtama. Äitini pojat vihastuivat minuun, panivat minut viinitarhain vartijaksi – omaa viinitarhaani en vartioinut.” ”Sano minulle sinä, jota sieluni rakastaa, missä laumaasi paimennat, missä annat sen keski..”

***

Teksitit sisältyvät teokseeni:

  • op. 68, Nuoruuden sirpaleita – Kuvia lapsuuden melodioista, (koottu 1995) – puhe, eri kokoonpanoja