Teosluettelo – teosten nimenmuutokset

TEOSLUETTELO – TEOSTEN NIMEN MUUTOKSET:

***

TEOSTEN NIMENMUUTOKSET – TEOSTA MUUTTAMATTA TÄYSIN TOISEKSI:

  1. Teoksen nykyinen nimi
  2. Teoksen alkuperäinen nimi
  3. Lisätiedot

***

  1. Hassu keskeneräinen viulusonaatti, op. 0
  2. Viulusonaatti No: 1, op. 1, viululle ja pianolle
  3. Teoksesta on säilynyt keskeneräinen versio, ks. op. 68, joka oli 1. versio Viulusonaattia, josta sittemmin tein 2. version, jonka alun perin piti olla 3-osainen viulusonaatti, mutta totesin teemat aika kehnoiksi, ja päätin jättää teoksen kesken, sekä muuttaa opuksen numeron 0.

 

  1. Yön kellot, eli perjantai 13.5. klo: 1:30, op. 4, pianolle
  2. Pianosonaatti No: 1, op. 4
  3. Suunnittelin alun perin teoksesta pianosonaattia, mutta kappale oli yksittäisenä pikkukappaleena onnistuneempi ratkaisu, toisen osan suunnitelmissa oli jonkinlainen passacaglia-aihe, jonka sittemmin hävitin.

 

  1. Preludi ja Fuuga, op. 5, pianolle
  2. Preludit ja Fuugat, op. 5, pianolle
  3. Suunnitelmissa oli useampi preludi ja fuuga luultavasti Shostakovitshin innoittamana, (ensi-ihastukseni Shostakovitshiin alkoi nimenomaan Preludeista ja Fuugista, op. 87), tämän lisäksi sarjaan on saattanut sisältyä aihe, joka on jäänyt keskeneräiseksi Fuuga No: 1, ks. op. 68. Päätin kuitenkin varhain jättää fuugien kirjoittamisen tähän yhteen yrittämään, joka ei ehkä ollut sekään kovin onnistunut ”fuugana”.

 

  1. Laulusarja runokortteihin, P.J. Hannikaisen runoihin, op. 6
  2. Laulusarja runokortteihin, op. 6

 

  1. Kesäyö, Aaro Hellaakosken runo, op. 7, lauluäänelle ja alttohuilulle
  2. Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, lauluäänelle ja pianolle, op. 7
  3. Suunnittelin 3 pianosäesteistä laulua, 1. Mannerkorven, ja 2.-3. Hellaakosken runoon.  Alkutahdit laulusta Mannerkorven runoon, ks. op. 68. Sain runot opettajaltani, mutta ensi-innostuksen mentyä totesin kuitenkin minua puhuttelevaksi runoksi saamistani Kesäyön, jonka päätin säveltää alkuperäisen suunnitelman sijaan alttohuilusäesteiseksi lauluksi.

 

  1. Koraali-välisoitto, op. 8, pianolle
  2. Koraali-alkusoitto, op. 8, pianolle
  3. Todennäköisesti varhaisissa teosluetteloissa ollut nimen kirjausvirhe

 

  1. Soolohuilusarja (No: 1), op. 14
  2. Soolohuilusarja, op. 14
  3. Numerointi on tullut myöhemmin lisättynä teokseen, kun aloin suunnitella lisää soolohuilusarjoja, ks. hylätyt teokset, myöh. op. 62.

 

  1. Musiikkia Marjo Puron laulunäytelmään Tupaantuliaiset, op. 26
  2. Musiikkia Marjon laulunäytelmään Tupaantuliaiset, Melodioita lauluja varten, op. 26
  3. Näytelmä jäi toteutumatta, tai ainakin musiikillani, jonka jähdosta melodiat sittemmin nokkahuilulle

 

  1. Hetki kitaralle, op. 34
  2. 2 kappaletta kitaralle, op. 34
  3. No: 2 keskeneräisenä sisältyy ks. op. 68.

 

  1. Alkusoitto Ilmestys Pathmos-saarella, op. 37
  2. Johanneksen ilmestys, op. 37
  3. Alkuperäinen suunnitelma oli tehdä suurempi vokaaliteos, mutta hylkäsin aiheen ja tein alkulaulusta instrumentaaliversion. Alkulaulun luonnosversio on koonnissa op. 167

 

  1. Pieni vitsi, op. 38, nokkahuilulle
  2. 2 vitsikästä kappaletta huilulle
  3. Toinen kappaleista sisältyy ks. op. 68, soittimeksi sopii paremmin nokkahuilu, joskin huilulla olen myös esittänyt joskus ja se sisältyy huiluversona koontiin op. J.

 

  1. Alttohuilukonsertto (No: 1), op. 47
  2. Alttohuilukonsertto, op. 47
  3. Numero lisätty teokseen, kun tein Alttohuilukonserton No: 2, op. 50

 

  1. 2 kansanmelodiaa orkesterille, op. 52
  2. 4 (sitten 3) kansanmelodiaa orkesterille, op. 52
  3. Suunnitelmissa oli kansanmelodiavaikutteisia aiheita kiinalaisvaikutteisista (pentatonisesta) musiikista, sekä tarkemmin määrittelemätön aihe, jonka kehittely jäi vain sittemmin elokuvamusiikkini, op. 74, finaalin timpani-johdantona käyttämääni aiheeseen. Hylkäsin molemmat poisjätetyt aiheet, koska niiden yhteys kansanmelodisiin aiheisiin oli varsin keinotekoista, eikä tuntunut toimivilta tässä yhteydessä.

 

  1. Holocaust-Lamentations, op. 63
  2. Holocaust-Requiem, op. 63
  3. Työnimi, joka muuttui aiheeseen ja tekstiin sopivammaksi

 

  1. Juutalainen sarja, op. 63a
  2. Sarja Holocaust-Lamentationsista, op. 63a
  3. Alkuperäisnimi saattaa olla yhä nuotissa, mutta nimen muutos on käytännöllisyyden vuoksi muotoutunut nykyiseen muotoonsa

 

  1. Rakkauslaulu, op. 57, huilulle
  2. Kantaatti: Korkea veisu, op. 57, (1. versio), solisteille ja pienelle orkesterille
  3. Rakkauslaulun teema perustuu aloitetun kantaatin laulumelodiaan, mutta kantaattina jätin 1. version keskeneräiseksi, ks. op. 68.

 

  1. Musiikkia epäonnistuneeseen elokuvaprojektiin Bodomjärven painajainen, op. 74
  2. Musiikkia elokuvaan Bodomjärven painajainen, op. 74
  3. Elokuva jäi toteutumatta – tai ainakin minun musiikillani

 

  1. Sarja orkesterille, alkufanfaarilla, op. 88
  2. Sarja, (pienelle) orkesterille, op. 88
  3. Nimi muutettu, koska vaikka yksittäisiin osiin riittää suht pienet orkesterit tai yhtyeet, kokonaissoittimisto vastaa isompaa orkesteria, lisäksi teoksen 1. osa: alkufanfaari, on ainut varsinaisesti sävelletty osa, muut osat on koottuja aijemmista teoksistani, op. 13, op. 37,op. 45, op. 52, op. 74,

 

  1. Dmitri Shostakovitsh -albumi, sovitukseni Dmitri Shostakovitshin teoksista, (sovituksia 2004/2006/2014/2019), op. G
  2. Dmitri Shostakovitsh 90-vuotta – juhla-albumi, 1996, op. 81, sovituksia
  3. Nimen muutos johtui ennen kaikkea sovitusten tekemisen viivästymisestä vuodesta 1996.

 

  1. Aseistakieltäytyjän rauhanlaulu, huilulle, op. 99
  2. Soolohuilusarja No: 3, op. 99
  3. Alkuperäinen idea sarjasta ei toiminut, mutta yksittäisenä kappaleena sarjan ensimmäinen osa oli valmis.

 

  1. Jousikvartetto No: 3, op. 107, (uusi versio 2024) 
  2. Pikkuprofeetat V, (tai välillä II) – Haggai – Jousikvartetto No: 3, op. 107
  3. Teoksen alkuperäinen idea ei ollut toimiva, joten se päätyi keskeneräisiin teoksiin op. 167, 10.10.2024, ja tilalle alkaen pelkän Jousikvarteton No: 3, op. 107, 12.10.2024

 

  1. Sanaton laulu, (luonnos)
  2. Laulu I
  3. Teos oli eräisiin hautajaisiin pyydetty melodia, jonka joku muu olisi sanoittanut ja instrumentoinut eräälle kuuluisalle artistille, mutta suunnitelma ei koskaan toteutunut, (kuten osasin odottaa). Sittemmin käytin melodian Sooloklarinettisonaatin, op. 115, osa 3, mutta olen myös kysellyt sanoituksia laulumelodialle, jonka pohjalta saattaisin itse kirjoittaa myöhemmin pianosäesteisen laulun melodiasta.

 

  1. Rukouksia särkyneille – Välisoittoja runoihini, op. 133
  2. Rukouksia särkyneille, op. 133
  3. Kokonaisnimi on kuvaavampi, mutta lyhennettyä nimeäkin tulee toisinaan käytettyä.

 

  1. 3 Daavidin psalmia, kontra-altolle ja pianolle, op. 143
  2. 4 Daavidin psalmia, kontra-altolle ja pianolle, op. 143
  3. Säveltämättä jäi sarjaan psalmi 30, lisäksi harkinnassa oli myös psalmit 32 ja 39, joista on säilynyt kirjallisia luonnoksia.

 

  1. Laulu: ”Selittämätöntä”, Anja Karkiaisen runoon, kontra-altolle ja pianolle, op. 151
  2. 3 laulua Anja Karkiaisen runoihin, kontra-altolle ja pianolle, op. 151
  3. Sanna Vähälän peruttua osallistumisensa muiden suunnitelmiensa vuoksi laulukilpailuihin, jäi tekemättä laulut runoihin ”Sittenkin” ja ”Yhteistä tuhkaa”, laulu Selittämätöntä” piti olla laulusarjan 2. laulu. Runoon ”Yhteistä tuhkaa” saatan palata myöhemmin erillisenä lauluna kuitenkin, koska pidin runosta todella paljon.

 

  1. Joululaulu-sarja, op. 153, osa 5. Seimen luo, (san. Anja Karkiainen)
  2. Joululaulu-sarja, op. 153, osa 5. Kun himmenee jouluyö, (san. Pia Perkiö)
  3. Pia Perkiön pyynnöstä laulu uudelleen sanoitus Anja Karkiaiselta. Kantaesitys 16.9.2023, Lauri Eskelinen, baritoni, Tarmo Järvilehto, esittivät Pia Perkiön sanoituksin, jota saa vain käyttää yksityisesti, Anja Karkiaisen sanoituksella voi käyttää yleisemminkin esittäessä. Pia Perkiön sanoituksella osa sisältyy nyt, ks. op. 167.

 

  1.  Joululaulu-sarja, op. 153, osa 6. Sanaton joululaulu
  2.  Joululaulu-sarja, op. 153, osa 6. (5.) Kun himmenee jouluyö, (1. versio)
  3. Säilynyt luonnoksena, ks. op. 167, mutta päätyi jo sarjaan pianosoolona. Kuten edellä, lauluversiona sanat ovat vain yksityiseen käyttöön, mutta kappaleen varsinaiset versiot ovat kaikki instrumentaaleja, ks. myös op. 168.

***

TEOSMUUTOKSET:

  1. Nykyinen teos
  2. Varhaisempi teos samalla op. numerolla, ks. hylätyt teokset

***

  1. Kappale jousikvartetille No: 1, op. 1
  2. Viulusonaatti No: 1, op. 1, viululle ja pianolle, (ks. op. 0)

 

  1. Viulukonsertto No: 2, op. 33
  2. Orkesteri-tanssi-sarja, op. 33

 

  1. Pieni vitsi, op. 38, nokkahuilulle
  2. Soolotanssiteos: Kutsu!, (op. 38), huilulle ja pianolle

 

  1. 2 tunnettua laulua sahalle, (sovituksia 1993/2004), op. 51 – Jouluyö, juhlayö; Brahms: Kehtolaulu
  2. Pianokonsertto No: 1, op. 51

 

  1. “Sostaa sahalla”, 2 Dmitri Shostakovitshin laulun sovitusta, op. 54
  2. Sekstetto, Merellinen, op. 54

 

  1. Psalmi 67, op. 55, sopraanolle, viululle ja sellolle
  2. Sarja, op. 55, huilulle, kitaralle ja tamburiinille

 

  1. Haaveiden kehtolaulu, op. 77, huilulle
  2. Lauluja tuskasta, op. 77, 5 psalmia kontra-altolle ja orkesterille, (1. versio)

 

  1. 3 iloista kappaletta, op. 79, huuliharpulle, Järvilehto-Shostakovitsh-Prokofjev, (sovituksia 2004)
  2. Kaustisenpolulta Kaustisille, op. 79, cembalolle ja kiinalaisille pikkukelloille

 

  1. 2 kappaletta, op. 80, huilulle ja kitaralle
  2. 4 laulusovitusta Shostakovitshin näytelmämusiikeista, op. 80, (ks. op. F)

 

  1. “Jaju”, pianolle, op. 81 – Finaalin sovitus Dmitri Shostakovitshin elokuvamusiikista Korzinkinan seikkailut, (op. 59)
  2. Dmitri Shostakovitsh 90-vuotta – juhla-albumi, 1996, op. 81, sovituksia, (ks. op. G)

 

  1. Kehtolaulu 2 klarinetille, (sovitus 2006) 
  2. Sarja jousikvartetille, op. 112, (ks. op. 114)

***

Ks. myös hylätyt teokset.