TEOSLUETTELO – HYLÄTYT TEOKSET:
***
HYLÄTYT TEOKSET:
- Viulusonaatti No: 1, op. 1, viululle ja pianolle – (Ks. op. 68, osa 1.)
- Hassu keskeneräinen viulusonaatti, op. 0 – (Ks. op. 0)
- 2 vitsikästä kappaletta huilulle – (Ks. op. 38, Ks. op. 68, osa 2.)
- Pianokonsertto, (pääaihe, lopetus), pianolle – (Ks. op. 68, osa 3.)
- Pianokonsertto (tai Sinfonia), (pääaihe ja selostus), pianolle – (Ks. op. 68, osa 4.)
- Pianotrio (jouset), viululle ja sellolle – (Ks. op. 68, osa 5.)
- Nimetön aihe, huilulle – (Ks. op. 68, osa 6.)
- Fuuga No: 1, pianolle – (Ks. op. 68, osa 7.)
- Melodia huilulle, sellolle ja pianolle, (tai Pianotriolle), sellolle ja pianolle – (Ks. op. 68, osa 8.)
- Kappale pianotriolle No: 1, viululle, sellolle ja pianolle – (Ks. op. 68, osa 9.)
- Pianosonaatti No: 1, op. 4, – (Ks. op. 68, hävitetyt ideat)
- Preludit ja Fuugat, op. 5 – (Ks. op. 5)
- Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, lauluäänelle ja pianolle, op. 7 – (Ks. op. 68, osa 10, Ks. op. 7)
- 3 laulua Hellaakosken runoihin, (Ks. op. 7)
- Musiikkia Marjo Puron laulunäytelmään Tupaantuliaiset, op. 26, osa: 5., huilulle, (alun perin nokkahuilulle) – (Ks. op. 68, osa 11.)
- Baletti Lakastunut lehti, Z. Topeliuksen tarinaan – (Ks. op. 27)
- Orkesteri-tanssi-sarja, (op. 33), orkesterille – (Ks. op. 68, osa 12.)
- Laulusarja, tai lauluja Jaani Vilkkilän runoihin, lauluäänelle ja pianolle
- Bel Canto -lauluja tenorille ja pianolle
- Musiikkia harmonikalle
- 2 kappaletta kitaralle No: 2, (op. 34), kitaralle – (Ks. op. 34, Ks. op. 68, osa 13.)
- Johanneksen ilmestys, op. 37, lausujalle, solisteille, kuorolle, suurelle orkesterille, (Ks. op. 37, Ks. op. 167, osa 1.)
- Rukous, psalmi 130, soolosellolle, (1. versio), sellolle – (Ks. op. 149)
- Itsemurha-Requiem: Saatanan riemuhuuto: Minä voitin!, huilulle ja pianolle – (Ks. op. 73, Ks. op. 63)
- Oratorio: Johanneksen ilmestys, op. 37, lausujalle, solisteille, kuorolle, solistisille instrumenteille, suurelle orkesterille – (Ks. op. 37)
- Soolotanssiteos: Kutsu!, (op. 38), huilulle ja pianolle – (Ks. op. 68, osa 14.)
- Häämarsseja-sarja, op. 39, osa 3. pianolle – (Ks. op. 38, Ks. op. 60, Ks. op. 86)
- Pekka ja naula
- Sovitus Sergei Rachmaninovin pianosarjasta Etudes Tableaux, op. 39, osasta 7., orkesterille, (tai yhtyeelle)
- Pianokonsertto No: 1, op. 51, pianolle, I viuluille, II viuluille, alttoviuluille, selloille ja kontrabassoille – (Ks. op. 95, osa: 5., Ks. op. 125)
- Nimeämätön 1-osainen teos suurelle orkesterille ja naiskuorolle
- 4 kansanmelodiaa orkesterille, op. 52, osa 2. ja 4. – (Ks. op. 52, Ks. op. 74)
- 3 kansanmelodiaa orkesterille, op. 52, osa 2. – (Ks. op. 52)
- Merellinen, orkesterille, (1. versio)
- Sekstetto, Merellinen, (op. 54), huilulle, klarinetille, käyrätorvelle, viululle, sellolle, pianolle – (Ks. op. 95, osa 1.)
- Sarja, (op. 55), huilulle, kitaralle ja tamburiinille – (Ks. op. 68, osa 15.)
- Kantaatti: Korkea veisu, (op. 57, 1. versio), sopraanolle, tenorille, huilulle, klarinetille, trumpetille, tamburiinille, viuluille (2), selloille (2) – (Ks. op. 57, Ks. op. 126, Ks. op 68, osa 16.)
- Kantaatti: Korkea veisu, (2. versio) pienimuotoinen, solisteille, lauluryhmälle, pianolle – (Ks. op. 57, Ks. op. 126)
- Juutalaisvaino-teos, saksankielinen, miespuhuja, sopraano, piano, huilu, viulu – (Ks. op. 53, Ks. op. 63)
- Ilmestyskirja – pienimuotoinen (2. versio), kuorolle, solistille, lausujalle, pianolle – (Ks. op. 37)
- Joona-draama, sittemmin myös baletti ”Joonan tarina” – (Ks. op. 152)
- Mooseksen kirjat, laulajille ja orkesterille – (Ks. op. 137)
- Orkestrointi baletista Vedenpaisumus, op. 27, (1. versio), orkesterille
- Orkestrointi baletista Vedenpaisumus, op. 27, (2. versio), pienelle orkesterille
- Musiikkinäytelmä/musikaali: Job – kärsimysten mies, (Jobin kirja)
- 2 kappaletta cembalolle
- Sarja cembalolle
- Cembalokonsertto, cembalolle ja jousiorkesterille
- Elämänkaari, (1. versio), huilulle – (Ks. op. 70)
- Sellokonsertto No: 1, sellolle ja orkesterille
- Sellokonsertto No: 2, sellolle ja suurelle orkesterille
- Albumi: Konserttimusiikkia viululle ja pianolle, sis. useita teoksia – (Ks. op. 63a, op. 66, op. 17a, osa 2.)
- Trio tenorisaksofonille, sellolle ja pianolle – (Ks. op. 86)
- Häämarssi No: 3, pianolle, (täydentävä uusi idea) – (Ks. op. 39)
- Kvartetto piccololle, huilulle, alttohuilulle ja bassohuilulle
- Soolohuilusonaatti No: 3, (1. versio), huilu
- Trio piccololle, huilulle, alttohuilulle
- Alttoviulusonaatti No: 1, (1. versio), alttoviululle ja pianolle
- Viulukonsertto No: 2, op. 33, sovitus, viululle ja pianolle
- Viulukonsertto No: 2, op. 33, sovitus, viululle ja 2 pianolle
- Adagio, Rakkauslaulu, (ks. op. 59), (1. versio), 2 huilulle
- RAAMATTU – TEOSSARJA, (useita teoksia) – (Ks. hylätyt no. 21, 23, 35, 36, 38-43, 67, 70, 76, 82-83, 86-88, 95-97), (Ks. op. 18, op. 19, op. 24, op. 27, op. 27a, op. 35, op. 37, op. 42, op. 55, op. 61, op. 63, op. 68, osa 16., op. 84, op. 87, op. 95, osa 3., op. 103, op. 14-106, op. 107, op. 126, op. 126a, op. 127, op. 137, op. 143, op. 145, op. 148, op. 149, op. 152, op. 152a, op. 152b, op. 160/61a, op. 161/61b, op. 165, op. 165a, op. 165b)
- Canon, (op. -, 1994 – vain teema), trumpetille – (Ks. op. 68, osa 17.)
- Musiikkia Riku Räihän näytelmään (ilm. poliittinen satiiri): ”Pääjohtaja, eli liike-elämän taikajimejä ja lothareja”, näyttämösovitus Juuso Salokosken kirjoitusten pohjalta 7.9.1989
- Soolohuilusarja No: 2, op. 62, (1. versio), huilu – (Ks. op. 62, Ks. op. 95, osa 2.)
- Soolohuilusarja No: 3, (1. versio), huilu
- Sarja klarinetille ja pianolle
- Sonaatti klarinetille ja pianolle, (1. versio), klarinetille ja pianolle
- Mooseksen puhe, (1. versio), lausujalle, uruille, pasuunalle, lyömäsoittimille
- Sovitus käsikelloille valituista osista teoksesta Lohdutuksen säveliä, op. 72, käsikelloille
- Kappaleita käsikelloille
- Lauluja tuskasta, (op. 77) – (1. versio) – 5 psalmia kontra-altolle ja orkesterille, (Ks. op. 95, osa 3.)
- Kaustisenpolulta Kaustisille, (op. 79), cembalolle (ja kiinalaisille pikkukelloille, ei kirjoitettu) – (Ks. op. 95, osa 4.)
- 4 laulusovitusta Shostakovitshin näytelmämusiikeista – (3 laulua, Laukaus, op. 24, 1 laulu, Terve, Espanja!, op. 44) – huilulle/alttohuilulle ja pianolle, (op. 80) – (Ks. op. Fi, op. Fii, op. Fiii)
- Nimetön kitara luonnos, kitaralle (ja huilulle? ei kirjoitettu)
- Dmitri Shostakovitsh 90-vuotta – juhla-albumi, 1996 – sovituksia huilulle tai alttohuilulle ja pianolle Dmitri Shostakovitshin teoksista, sov. Eero Järvilehto, op. 81 – (Ks. op. G, op. Ci-Cii, op. Fi-Fiii, op. 54, op. 79, osa 2., op. 81)
- Musiikkia Marko Tallin lyhytelokuvaan ”Liikaa suolaa”, perustuen Anton Tsehovin novelliin
- Psalmeja ystäville, op. 84, osat 7-, sooloja huilulle, alttohuilulle ja sahalle
- Uhrikuvia, sarja jousiorkesterille, op. 85, jousiorkesterille, osat 2.-3. 6.-7. runot lausujalle, (ei kirjoitettuna runoja 6., 7.) – (Ks. op. 85, Ks. op. 85a, Ks. op. 133, Ks. op. 95, osa 6.)
- Musiikkia Jaana Uusi-Kokon elokuvasuunnitelmaan: ”Omia (Karjalaisia) sukujuuria etsimässä” pohjalta, ilmeisesti (puoli-)/dokumentaariseen elokuvaan.
- Lauluja Marika Järvilehdon runoihin, lauluäänelle ja pianolle – (Ks. op. 93, Ks. op. 139)
- Rakkauslauluja Marikalle, soolohuilulle, (1. versio), huilulle
- Tirlittanin okariina, okariinalle
- 2 kappaletta sellolle ja pianolle – (Ks. op. 149, Ks. op. 150)
- Rukous, Psalmi 130, sellolle ja pianolle, (2. versio), sellolle ja pianolle – (Ks. op. 149)
- Soolohuilusarja No: 3, op. 99, huilulle – (Ks. op. 99)
- Lauluja Tarja Toivasen runoihin, lauluäänelle ja pianolle
- Pikkuprofeetta II – Naahum, op. 104, (viola da gamballe, ei kirjoitettu), ja cembalolle – (Ks. op. 104-106)
- Pikkuprofeetta III – Habakuk, op. 105, cembalolle – (Ks. op. 104-106)
- Pikkuprofeetta IV – Sefanja, op. 106, viola da gamballe – (Ks. op. 104-106)
- Pikkuprofeetat V – Haggai – Jousikvartetto No: 3, op. 107, jousikvartetille – (Ks. op. 167, osa 2.)
- Sarja jousikvartetille, op. 112 – sovituksia teoksistani, viululle, viululle, alttoviululle ja sellolle – (Ks. op. 114)
- Surulaulu hautajaisiin, sanat tuntemattomat, lauluääni, alttohuilu, muu instrumentaatio puuttuu – (Ks. op. 115, op. 167, osa 3.)
- Surumarssi, ”passacaglia”, trumpetille C, virvelirummulle ja uruille, (Ks. op. 167, osa 4.)
- ..Ja Shostakovitsh osti kengät.., soolosellolle. op. 121, (1. versio), sellolle – (Ks. op. 121)
- Sarja kamariorkesterille No: 3, op. Hiii – (Ks. op. 17, osa 3.)
- Beethoven-muunnelmat, soolohuilulle
- Rallatuksia lapsille, op. I, osat 5-, lauluäänelle – (Ks. op. I)
- Sinfonia No: 1, ”Mooses”, op. 137, (1. versio), pianolle, lyömäsoittimille ja lausujalle – (Ks. op. 137, Ks. op. 167, osa 5.)
- Sinfonia No: 1, ”Mooses”, op. 137, (2. versio, 2022), lausujalle, pianolle, puuballe* (tai shofarille*, tai pasuunalle*) – (Ks. op. 137, Ks. op. 167, osa 9.)
- ’Sotaa vastaan’ -sarja, viululle ja pianolle, op. 138, osat 6.-7. – (Ks, op. 138)
- 3 laulua, Anja Karkiaisen runoihin, kontra-altolle ja pianolle, op. 151, osat 1., 3. – (Ks. op. 151)
- Kun himmenee jouluyö, Pia Perkiön sanoihin, lauluäänelle ja pianolle*, (tai kitaralle*), op. 153, osa 5., (1. versio, sama melodia kuin Sanaton joululaulu, op. 153, osa 6., pianolle) – (Ks. op. 167, osa 6.)
- Kun himmenee jouluyö, Pia Perkiön sanoihin, lauluäänelle ja pianolle*, (tai kitaralle*), op. 153, osa 5., (2. versio, kantaesityksen saanut, mutta myöhemmin Anja Karkiaisen sanoituksella nimetty: ”Seimen luo”, Pia Perkiön sanoituksella vain yksityiskäyttöön) – (Ks. op. 167, osa 7.)
- Rakkauslaulu, Pia Perkiön sanoihin, lauluäänelle ja pianolle – (Ks. op. 167, osa 8.)
- Raamatun puheet I – pienet puheet, lausujalle ja sooloja eri puhaltimille, op. 165, (1. versio) – (Ks. op. 165)
- Raamatun puheet II – Mooseksen puhe 1, lausujalle, uruille ja lyömäsoittimille, (1. versio)
- Raamatun puheet II – Mooseksen puhe 2, lausujalle, uruille ja lyömäsoittimille, (1. versio)
- Raamatun puheet III – Jeesuksen vuorisaarna, lausujalle, lyömäsoittimille, mahd. muita, (1. versio)
- Raamatun puheet III – Jeesuksen puhe lainopettajia ja fariseuksia vastaan, lausujalle, lyömäsoittimille, mahd. muita, (1. versio)
- Raamatun puheet III – Jeesuksen puhe viimeisistä ajoista, lausujalle, lyömäsoittimille, mahd. muita, (1. versio)
- Raamatun puheet III – Jeesuksen jäähyväispuhe, lausujalle, lyömäsoittimille, mahd. muita, (1. versio)
LISÄTIEDOT:
- Viulusonaatti No: 1, op. 1, on ensimmäinen versio Hassun keskeneräisen viulusonaatin, op. 0, aiheista. Jätin sen keskeneräiseksi, koska teoksen muoto oli niin hajanainen, ettei sitä kannattanut jatkaa. Versio sisältyy keskeneräisten teosten koontiin I, op. 68.
- Hassu keskeneräinen viulusonaatti, op. 0, oli rakenteiltaan selkeämpi, mutta aiheet silti aika kömpelöitä, jonka vuoksi 3 osaiseksi suunnittelemani työ jäi vain 2 osaiseksi. Heikon lopputuloksen vuoksi myös annoin opusnumeroksi op. 0.
- 2 vitsikästä kappaletta huilulle, muotoutui lopulta pikkukappaleeksi: Pieni vitsi, nokkahuilulle, op. 38, josta myös versio huilulle, ks. op. J. No: 2. jäi keskeneräiseksi aiheeksi, jonka olen sisällyttänyt kokoomateokseen op. 68. Suunnitelmana saattoi olla sarjakin hauskoja pikkukappaleita, mutta muista aiheista ei ole jäänyt edes luonnostelmia.
- Pianokonsertto, sisältää vain vähäisiä varhaisia luonnostelmia pianolle aiheista, tämä on ensimmäinen idea pianokonserton tekemisestä, johon myöhemmät pianokonsertto suunnitelmat ei liity enää mitenkään. Aiheet on koottu kokoomateokseen, op. 68.
- Pianokonsertto, (tai Sinfonia), sisälsi samoin pieniä luonnostelmia aiheista, jotka saattoivat liittyä samaan teokseen, kuin kohdassa 4. Aiheet on koottu kokoomateokseen, op. 68.
- Pianotrio (jouset), viululle ja sellolle, sisältää vain jousien melodisen osuuden yhteen kappaleeseen. Pianon osuutta ei ole kirjoitettu, eikä jousien osalta muuta, kuin viulun ja sellon välillä kulkeva melodia. Aihe sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Nimetön aihe, huilulle, on luonnostelma pikkukappaleesta, jonka alkuperäinen tarkoitus on unohtunut, sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Fuuga No: 1, pianolle, on rivitekniikalla kirjoitettu teema, mutta aihetta sen enempää kehittelemättä. Saattoi sisältyä suunnitelmaan preludeista ja fuugista, (ks. op. 5), teemaa olen sittemmin käyttänyt Matkalaulut -psalmeissa, kuorolle, op. 61, ja sen sovituksissa, mutta en fuugan muodossa. Aihe sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Melodia huilulle, sellolle ja pianolle, (tai Pianotriolle), aiheesta vai sello ja piano-osan luonnoksia. Aihe sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Kappale pianotriolle No: 1, keskeneräinen aihe, joka sai alkunsa enojeni kanssa käydystä leikkimielisestä keskustelusta Shostakovitshin D-ES-C-H -aiheen sisältämästä ”Golgujev-triosta”, (huom. Golgujev on Venäjälle kuuluva pieni pyöreän muotoinen saari jäämeren rannikkoseudulla Vienanmeren pohjoispuolella). Aihe ei kuitenkaan tuntunut omaltani, joten työ jäi kesken. Melodia (kohta 9.) saattoi liittyä samojen keskustelujen innoittamiin aiheisiin. Aihe sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Pianosonaatti No: 1, op. 4, oli alkuperäinen suunnitelma, josta syntyi kappale Yön kellot, op. 4, jonka piti olla teoksen 1. osa, ja ajatus osasta 2. Passacaglia on säilynyt nimenä, mutta teemaa ei ole luonnoksissa, tai se on hävitetty. Hylkäsin aiheen pianosonaattina, koska Yön kellot, op. 4 toimii paremmin yksittäisenä pikkukappaleena muotonsa puolesta. Teoksen tarkoitus oli olla 3-osainen, mutta viimeiseen osaan liittyen ei ole jäänyt mitään muuta mainintaakaan. Maininta suunnitelmista sisältyy op. 68 – hävitetyt aiheet, kohtaan (puhe).
- Preludit ja Fuugat, op. 5, piti sisältää useamman preludin ja fuugan sarjan Shostakovitshin (op. 87) inspiroimana, mutta siitä valmistui vain yksi preludi ja fuuga, ja mahdollisesti samaan olisi saattanut sisältyä Fuuga No: 1., pianolle. Jätin yhteen teospariin, koska totesin, etten osaa kirjoittaa kunnollisia fuugia, ja samalla päätin olla enää toiste yrittämättäkään. Sain myös myöhemmin sävellysopettajaltani (Nuorvala) saman suuntaista ohjeistusta esitellessäni teostani, ja pidin hyvänä neuvona häneltä.
- Laulusarja Mannerkorven ja Hellaakosken runoihin, lauluäänelle ja pianolle, op. 7, piti alun perin sisältyä laulut Mannerkorven runoon: ”Että he kaikki olisivat yhtä”, sekä Hellaakosken runoihin, ”Odottaja”, ”Raamatuitta” ja ”Kesäyö”. Mannerkorven runon ideasta olin ehtinyt kirjoittaa pianon alkutahdit, jotka sisältyy kokoomateokseen, op. 68
- Sittemmin suunnittelin Laulusarjaa 3 Hellaakosken runoon, jättäen Mannerkorven runon pois ideasta. Hellaakosken runoista kuitenkin ”omalta” aiheeltani tuntui lopulta vain runo ”Kesäyö”, jonka sävelsin sitten alttohuilun säestämäksi lauluksi.
- Musiikkia Marjo Puron laulunäytelmään Tupaantuliaiset, op. 26, osa: 5., jonka teema ei sopinut muuhun kokonaisuuteen, ja jätin sen vuoksi kappaleen pois, sisällyttäen sen huilulle kokoomateokseen, op. 68. Näytelmämusiikin, op. 26, melodiat oli tarkoitus olla sanoitettuja lauluja, mutta sanoituksista ja niiden tekijästä tiedot jäi mysteeriksi, jonka vuoksi sittemmin nimesin melodiat nokkahuilulle soitettaviksi.
- Baletti Lakastunut lehti, Z. Topeliuksen tarinaan, oli inspiroiva tarina, mutta jonka musiikilliset ideat osittain johtivat kuitenkin lopulta Baletin Vedenpaisumus, op. 27, säveltämiseen.
- Orkesteri-tanssi-sarja, (op. 33), orkesterille, sisältää irrallisia luonnoksia 4. osan stemmoista eri soittimille, joita olen sisällyttänyt piano-versiot kokoomateokseen, op. 68. Kirjallisia suunnitelmia teoksesta on ollut hieman enemmän. Suunnittelin 4-osaista sarjaa, jonka osat olivat: 1. Ilta hämärä, 2. Myrsky yö, 3. Usvamaisema, 4. Aamuauringon sarastus. Muista osista ei ole kuin kirjatut nimet. Hylättyäni idean, sävelsin op. 33 – Viulukonserton No: 2, jolla ei ole mitään musiikillista yhteyttä ko. sarjan kanssa.
- Laulusarja, tai lauluja Jaani Vilkkilän runoihin, lauluäänelle ja pianolle, joista sain samoissa seurakuntanuorten piireissä liikkuneelta Jaanilta runojaan, mutta sävellykset jäivät vain ajatusten tasolle, koska en ollut silloin vielä valmis säveltämään lauluja.
- Bel Canto -lauluja tenorille ja pianolle, joihin inspiraation sain tenorilaulaja Bengt Forsbergin ehdotuksesta, ja tarjouksestaan laulaa laulujani, jos niitä säveltäisin. Etsin useiden suomalaisten tunnettujen runoilijoiden teksteistä inspiraatiota, mutta kuten Jaani Vilkkilän runojenkin kohdalla, en ollut teknisesti valmis nuorena vielä kirjoittamaan lauluja. Bel Canto -tyyli jäi myös hieman vieraaksi minulle, minkä vuoksi työ ei onnistunut. Eri runoilijoiden tekstejä on säilynyt kansioissa, mutta teos on jäänyt vain ajatukseksi ilman luonnoksia.
- Musiikkia harmonikalle
- Tutustuin nuorena erääseen harmonikkaa soittaneeseen tyttöön, jonka kanssa aiheesta oli vain keskustelua, mutta toteutus jäi pelkäksi ajatukseksi ilman luonnoksiakaan.
- 2 kappaletta kitaralle No: 2, (op. 34), kitaralle, joista vain 1. osa: Hetki kitaralle, op. 34, valmistui, mutta toinen osa ei tuntunut toimivalta, sen luonnoksista aihe sisältyy kokoomateokseen, op. 68.
- Johanneksen ilmestys, op. 37, lausujalle, solisteille, kuorolle, suurelle orkesterille, on vain luonnos alkuosasta bassolle ja soitinyhtyeelle, joka sisältyy kokoomateokseen, op. 167. Sama teos mutta basso-laulaja korvattuna fagotilla, on Alkusoitto Pathmos-saarella, op. 37, jota ei ollut tarkoituskaan sitten enää jatkaa.
- Rukous, psalmi 130, soolosellolle – (1. versio), ks. samaan ideaan pohjautuva teokseni, op. 149. Alkuperäisestä ideasta on vain maininta ystävälleni, jolle halusin teokseni tehdä, sama kuin op. 149. Silloiselta ajalta ei luonnoksia syntynyt.
- Itsemurha-Requiem: Saatanan riemuhuuto: Minä voitin!, provokatiivisen nimensä johdosta lopulta hylkäsin teoksen nimen, mutta musiikilliset ideat käytin lopulta hyödykseni Holocaust-Lamentationsin, op. 63, musiikissa, ja Pavor Nocturnesin musiikissa, op. 73.