Konsertot – Viulukonsertot

KONSERTOT – VIULUKONSERTOT:

***

op. 13, Viulukonsertto No: 1 – viulu, 13 viulun jousiorkesteri

Teoksen osat:

  1. Molto allegro-Allegro-Adagio.

Tiedot:

  • Soitinnus: viulu (solisti), I viulut (7), II viulut (3), III viulut (3)
  • Lisänimet: ”Muistumia”
  • Sävelletty: 23.12.1988-27.12.1988
  • Kesto: n. 4 min.
  • Omistettu: Nikolai Fadejeville, ja hänen viuluoppilas orkesterille, 1988-89
  • Tallenteet: DEMO-äänite
  • Partituuri: ks. Tobias Bröker

Taustaa:

Viulukonsertto No: 1, op. 13, solistille ja 13 viululle, (jotka on alun jälkeen jaettu 3 viulun stemmaan), (1988). Teos on 1-osainen, ja lisänimi ”Muistumia” viittaa teokseen piilotettuun Shostakovitsh-aiheeseen, joka juontui ko. oppilasorkesterin kanssa esitetyn Shostakovitshin valssin harjoituksiin. Koska teos on suunnattu lapsille, niin se on hyvin pienimuotoinen ja yksinkertainen muodoltaan. Konsertto sisältyy myös  orkesteriteoksista koottuun sarjaani, op. 88, ja siitä on myös sovitus Kappale jousikvartetille No: 2, op. 64.

***

op. 33, Viulukonsertto No: 2 – viulu, huilu, klarinetti, käyrätorvi, piano: (korvattu harppu), naiskuoro, lyömäsoittimet

Teoksen osat:

  1. Allegro moderato – Marssi
  2. Andante
  3. Presto-Andante-Presto

Tiedot:

  • Soitinnus: viulu (solisti), huilu, klarinetti, käyrätorvi, harppu (saattaa tarvita 2 harppua, korvattu: pianolla), naiskuoro, lyömäsoittimet: bassorumpu, pikkurumpu, piatti, triangeli, ”sviyy-vihellystorvi” (korvattu: kuoron vihellyksellä), klavesit, räikkä, tamburiini, flexatone, pikkukellot, tam-tam, puuplakit, ”junan”-pilli (korvattu: pianolla), marimba, vibrafoni, putkikellot, pedaali-timpanit 4 kpl. (originaali versio saattaa tarvita 8-12 pedaali-timpania, huom. ongelmat 3. osassa
  • Tekstit: kuoro-osuudet, vocalise
  • Sävelletty: Syksyllä 1990/ 29.3.1991-15.12.1991
  • Kesto: n. 27 min.
  • Omistettu: Merja Järvilehto, (siskoni)
  • Kantaesitys: Merja Järvilehto, viulu (solisti), Juha Törmä, kapellimestari, Merja Eskelinen, huilu, Sami Kosola, klarinetti, Marjo Saarinen, käyrätorvi, Tarmo Järvilehto, piano, Sympaatti-kuoro, kuoromestari: Pekka Nikula, Percussion Students of Tampereen konservatorion lyömäsoitin opiskelijat, Tampereen konservatorion juhlasali, Tampere, 22.11.1992
  • Tallenteet: Äänite ja Video

Taustaa:

Viulukonsertto No: 2, op. 33, solistille, yhtyeelle, lyömäsoittimille ja naiskuorolle, (1990-1991). Teos on kolmiosainen, ja sävellyksistäni kokoonpanoltaan suurin teos, jonka sisältämään yhtyeeseen kuuluu huilu, klarinetti, käyrätorvi, ja alkuperäisessä partituurissa oleva harppu (tai harppujen) osuus on jo teoksen kantaesityksessä korvattu pianolla. Lyömäsoittimistoon kuuluu 4 pedaali-timpanin lisäksi marimba, vibrafoni, putkikellot, sekä useita melodittomia lyömäsoittimia, kuten bassorumpu, kehärumpu, lautaset, triangeli, vihellyspilli (korvattu kantaesityksessä kuoron vihellyksellä), klavesit, räikkä, tamburiini, flexatone, pikkukellot, kongi, puuplakit ja junan pilli (korvattu kantaesityksessä pianolla). Naiskuoro on noin 50-henkinen nuorten naisten vocalise-kuoro, joka on korvaamassa jousistoa teoksessa. Alkuperäisen partituurin mukainen esitys vaatisi useampia timpaneita eritoten teoksen 3. osassa, mutta sävellys sisälsi myös muita sävellysteknisiä nuoruuden virheitä, joiden vuoksi virheistä oppimalla Järvilehto aloitti 1994 korjatun version säveltämisen teoksena Viulukonsertto No: 2, op. 33a, (1994-), jossa harppu on muutettu pianoksi, kuoro- ja puhallinosuuksia on tarkistettu, lyömäsoitinosuutta 2-osan johdannossa lyhennetty, ja timpanin osuutta muutettu. Yhä keskeneräiseen versioon tarkoituksena on myös lisätä 3. osaan osittain timpanin tueksi kontrabassot. Viulukonsertosta on myös keskeneräinen sovitus Konserttotrio, viululle, huilulle ja pianolle, op. 108, (2006-), ja konsertossa esiintyviä aiheita on käytetty useissa eri teoksissa, kuten Yön serenadissa, huilulle ja pianolle, op. 135, ja Runo-kantaatti: Rakkaudentunnustuksessa, op. 126. Viulukonserton No: 2, op. 33 kantaesitti viulisti Merja Järvilehto, Juha Törmän johdolla. Sympaatti-kuoron kuoromestarina kantaesitykseen kuoron valmensi Pekka Nikula, lyömäsoittajat ja puhaltimien soittajat olivat Tampereen konservatorion opiskelijoita, pianossa oli pianisti Tarmo Järvilehto. Viulukonserton ohessa kantaesitettiin myös Alttohuilukonserttoni No: 1, op. 47, solistina ja teoksen johtajana toimin minä itse. Kantaesitys oli sävellyskonsertissani Tampereen konservatorion salissa 22.11.1992.

op. 33a, Viulukonsertto No: 2, (versio 1994) – viulu, huilu, klarinetti, käyrätorvi, piano, kontrabassot, naiskuoro, lyömäsoittimet

Teoksen osat:

  1. Allegro moderato – Marssi
  2. Andante
  3. Presto-Andante-Presto

Tiedot, (jos toisin, kuin op. 33):

  • Soitinnus: viulu (solisti), huilu, klarinetti, käyrätorvi, piano, kontrabassot (2-4), naiskuoro, lyömäsoittimet (lyömäsoittimisto jokseenkin ensimmäisen version kaltainen)
  • Sävelletty: 1994-keskeneräinen
  • Kesto: arvio n. 25 min.
  • Tallenteet: Ei tallennetta

Taustaa:

Viulukonserttoni No: 2, op. 33 kantaesityksen yhteydessä jo huomasin useita virheitäni, joita halusin korjata uudelleen kirjoitetussa versiossa, koska Viulukonserttoni No: 2, op. 33 oli muuten varsin onnistunut teos. Teos on kuitenkin jäänyt ensimmäisen osan jälkeen keskeneräiseksi yhä vielä.

***

op. 125, Viulukonsertto No: 3 – viulu, orkesteri

Teoksen osat:

  1. Kellot
  2. Psalmi 67
  3. Kansanlaulut, (erillisen kadenssi-osan kanssa)

Tiedot:

  • Soitinnus: viulu (solisti), piccolo, alttohuilu, klarinetti, trumpetti, celesta, cembalo, vibrafoni, virvelirumpu, I viulut, II viulut, alttoviulut, sellot
  • Sävelletty: 17.2.2009- 27.7.2014
  • Kadenssi sävelletty: 27.7.2014
  • Kesto: n. 15 min. (ilman kadenssia), n. 18 min. (kadenssin kanssa)
  • Omistettu: Tobias Bröker, (ystäväni Saksasta)
    Lisätietoja: 3. osaan on lisätty erillinen kadenssi-osa viulistille.
  • Tallenteet: Ei tallennetta

Taustaa:

Viulukonsertto No: 3, op. 125, viululle ja orkesterille, (2009-2014). Teos on kolmiosainen, ja sen orkestroinnissa keskeinen sija on celestalla ja vibrafonilla, jonka vuoksi ensimmäisen osan nimi on Kellot. Teoksen toinen osa on sovitus laulustani Psalmi, 67, sopraanolle, viululle ja sellolle, op. 55, josta on useita muitakin instrumentaalisovituksia. Kolmannessa Kansanlaulut-osassa olen käyttänyt celestan ja vibrafonin osuudessa Suomen karjalaista kannelsävelmää Konevitsan kirkonkellot, ja pohjanmaalaisia kansanmelodioita muistuttavaa melodiaa. Solistin osuus sisältää pienen sitaatin muunnoksen Blacherin Viulukonsertosta, koska teos on omistettu Tobias Brökerille, jonka yksi lempikonsertoista kyseinen Blacherin teos on.

***

VIULUKONSERTOT:

Katso myös linkit:

Tobias Brökerin Viulukonserttosivujen biografiani: https://www.tobias-broeker.de/rare-manuscripts/g-l/järvilehto-eero/ – sis. Viulukonserttoni No: 1, op. 13, partituurin.

Tobias Bröcker: THE 20th. CENTURY VIOLIN CONCERTANTE – A Repertoire Catalogue of The Compositions for Violin Concertante written between 1894-2006, 3rd. Revised Edition, (eBook) – sivulla 1162 /2847 sivusta – sis. Viulukonsertot No: 1, op. 13 ja No: 2, op. 33/33a, huom. tiedoissa pieniä virheitä.